top of page
Search

Casa Verde 2024 - Intrebari frecvente

Updated: Sep 25, 2024

ree

Pentru persoanele interesate de inscrierea in Programul Casa Verde 2024, am pregatit o lista de intrebari si raspunsuri privind criteriile de eligibilitate, pe baza Ghidului de finantare publicat in dezbatere. 



Cei care au instalat deja un sistem fotovoltaic instalat (achizitionat cu fonduri proprii sau prin sesiunile precedente Casa Verde) pot accesa fonduri doar pentru acumulatori in sesiunea Casa Verde 2024? 

Conform Ghidului aflat in dezbatere publica, nu se vor finanta doar baterii pentru cei care au deja un sistem fotovoltaic instalat. Se vor finanta sisteme complete, instalatie fotovoltaica si acumulatori.  

Am un proiect aprobat in cadrul sesiunii Casa Verde 2023, dar pe care nu l-am implementat. Pot renunta la acest proiect si sa ma inscriu in cadrul sesiunii Casa Verde 2024? 

Nu.  Conform Ghidului, nu este eligibil solicitantul sau coproprietarii/devălmaşii care a/au mai beneficiat sau urmează a beneficia de finanțare, în baza unei cereri/solicitări aprobate anterior de AFM, pentru un imobil înscris în aceeași carte funciară, ca cel pentru care solicită finanțare. 

Daca am beneficiat de finantare intr-o sesiune Casa Verde, pot eu sau co-proprietarul sa ma inscriu in programul Casa Verde 2024? 

Nu. Nu sunt eligibili solicitantii sau coproprietarii care au mai beneficiat – sau care urmeaza a beneficia de finantare (au dosar aprobat in sesiunea Casa Verde 2023, de exemplu) pentru achizitia de sisteme fotovoltaice pentru un imobil inscris in aceeasi carte funciara ca cel pentru care solicita finantare.  

Mi-am schimbat numele, astfel ca in cartea de identitate apare numele nou, iar in extrasul de carte funciara, numele vechi. Pot solicita finantare? 

Desigur. Este necesar sa anexati documentul justificativ pentru schimbarea numelui (copie certificat casatorie, decizie divort, etc.) la copia actului de identitate.  

Ce document trebuie sa obtin de la ANAF?

Este nevoie sa obtineti certificatul de atestare fiscala (fara datorii catre bugetul de stat) de la ANAF. Nu se accepta adeverinta de venit ANAF, cazier fiscal sau orice alt document emis de ANAF. Pentru persoanele fizice, certificatul de atestare fiscala ANAF are valabilitate 90 de zile si se poate emite fizic, la Ghiseu, sau cu semnatura electronica, in SPV (Spatiul Virtual). Daca se obtine electronic, documentul se va incarca in forma originala, cu semnatura electronica. Daca se obtine fizic, documentul se va scana fata-verso la o rezolutie buna. 

Casa mea face parte dintr-un sir de case (case insiruite). Este eligibil proiectul? 

Daca exista o carte funciara colectiva cu mai mult de 2 unitati locative, atunci proiectul nu este eligibil. Se accepta doar proiecte in care sunt maxim 2 unitati locative (duplex). In general, pentru un imobil inscris intr-o carte funciara cu numar de tipul xxxx-C1-U2, este necesara copia cartii funciare colective.

La adresa de implementare se desfasoara activitati economice. Ma pot inscrie in program? 

Edit 24.09.2024 - modificari dupa publicarea Ghidului in Monitorul Oficial.

Conform ghidului, nu sunt eligibile proiectele in care imobilul pe care se implementeaza este afectat de sarcini in favoarea unei persoane juridice sau entitati economice care desfasoara activitati economice, sau daca este inregistrat ca sediu sau punct de lucru al unei entitati care desfasoara activitati economice. Poate fi eligibil solicitantul care prezinta dovada contorizarii separate.


Am ipoteca imobiliara pe imobil. Pot solicita finantare? 

Da.

Constructia apare cu alta destinatie in cartea funciara (ex. constructive industriala, hala, casa de vacanta, centru cultura, centru edilitar, anexa etc.) Pot beneficia de finantare?  

Nu. Conform ghidului acestei sesiuni, din cartea funciara trebuie sa reiasa faptul ca imobilul are destinatia "doar pentru locuinta sau anexele care o deservesc". Daca in extrasul de carte funciara figureaza doar o constructie cu destinatia “anexa”, dosarul nu este eligibil. 

In extrasul de carte funciara apar sarcini in favoarea unor persoane fizice (ex. ipoteca, uzufruct viager, habitatie, etc.). Ma pot inscribe in programul Casa Verde? 

Da. Imobilul nu trebuie sa fie afectat de sarcini in favoarea unor persoane juridice sau entitati economice care desfasoara activitati economice.

Conform extrasului de carte funciara, dreptul de proprietate asupra casei este inscris provizoriu in cartea funciara. Pot solicita finantare? 

Nu. Conform Ghidului, nu este eligibil solicitantul al carui drept de proprietate asupra imobilului constructie si/sau teren este inscris provizoriu in cartea funciara.  

Vreau sa instalez sistemul fotovoltaic pe teren. Am un teren intabulat, dar locuinta nu este intabulata. Pot sa beneficiez de finantare? 

Nu. Chiar daca se doreste instalarea pe teren, tot trebuie indeplinita conditia de a avea o constructie intabulata cu destinatia exclusiv locuinta.  

Sunt proprietarul unui case intabulate, dar doresc sa implementez proiectul pe teren. Terenul, insa, apartine Primariei. Sunt eligibil? 

Da, daca aveti drept de folosinta asupra terenului. Conform Ghidului, in cazul in care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveste constructia se amplaseaza pe teren, solicitantul trebuie sa fie proprietar sau sa aiba drept de folosinta si asupra imobilului-teren.

Este nevoie sa obtin documentele si pe numele co-proprietarului?

Nu. Documentele de inscriere trebuie obtinute doar pentru solicitant, nu si pentru eventualii coproprietari. Conform propunerii de Ghid, nu se mai solicita acordul / declaratia coproprietarului.  

Suntem mai multi coproprietari. Cine ar trebui sa solicite finantarea? 

Solicitantul ar trebui sa fie, pe langa proprietar / co-proprietar al imobilului, si titular al contractului de energie, intrucat procedura de racordare a sistemului fotovoltaic la reteaua nationala se va realiza in numele acestuia. Daca inscrierea se realizeaza de catre unul dintre proprietari care nu este si titular al contractului de energie, pana in momentul implementarii trebuie sa se realizeze preluarea contractului de energie de catre beneficiarul finantarii. 

Daca am drept de uzufruct asupra imobilului constructie, pot solicita finantare? 

Nu. Simplul drept de uzufruct nu confera titularului si drept de proprietate. Dosarul trebuie depus de catre nudul proprietar (cel care figureaza in extrasul de carte funciara la Cap. Proprietari si Acte). Uzufructuarul va figura la Cap. Sarcini.

Daca sunt mostenitor al imobilului pe care doresc implementarea proiectului, pot solicita finantare in cadrul Programului? 

​In cazul mostenirii, pentru imobilele in care este inscris in cartea funciara defunctul, este necesara dezbaterea succesiunii si inscrierea mostenitorilor in cartea funciara, ca noi proprietari. Analiza documentelor se va efectua prin verificarea tuturor criteriilor din ghidul de finantare, raportat la proprietarii (mostenitorii) din extrasul carte funciara. 

Daca proprietar al imobilului pe care se doreste implementarea proiectului este un minor, cine se inscrie in aplicatie si ce documente trebuie depuse? 

Raspuns AFM 2023: In situatia in care proprietarul imobilului pe care se doreste implementarea proiectului este un minor, acesta va fi reprezentat de catre parinte sau tutore, dupa caz. In aplicatie, se va depune certificatul de nastere al minorului sau actul de instituire al tutelei, in functie de situatie. Totodata, certificatele de atestare fiscala prevazute trebuie emise pe numele minorului. 

Cand este necesara copia cartii funciare colective?

𝗖𝗼𝗽𝗶𝗮 𝗰𝗮𝗿𝘁𝗶𝗶 𝗳𝘂𝗻𝗰𝗶𝗮𝗿𝗲 𝗰𝗼𝗹𝗲𝗰𝘁𝗶𝘃𝗲, din care sa rezulte 𝙢𝙖𝙭𝙞𝙢𝙪𝙢 𝙙𝙤𝙪𝙖 𝙪𝙣𝙞𝙩𝙖𝙩𝙞 𝙞𝙣𝙙𝙞𝙫𝙞𝙙𝙪𝙖𝙡𝙚 trecute pe aceeasi carte funciara, este necesara in cazul imobilelor-constructii din care unele parti sunt comune, iar restul sunt proprietati individuale, pentru care se intocmesc o carte funciara colectiva si cate o carte funciara individuala.
𝗜𝗺𝗽𝗼𝗿𝘁𝗮𝗻𝘁
Lipsa copiei cartii funciare colective pentru imobilele unitati individuale duce la respingerea dosarului.
Daca in cartea funciara colectiva exista mai mult de 2 unitati individuale, dosarul este considerat neeligibil.
Nu trebuie sa includa sintagma "neutilizabil in circuitul civil"
Astfel, proprietarul unui imobil unitate individuala parte a unui 𝗱𝘂𝗽𝗹𝗲𝘅 trebuie sa incarce (pe langa copie CI si certificate fiscale)
𝗘𝘅𝘁𝗿𝗮𝘀 𝗱𝗲 𝗰𝗮𝗿𝘁𝗲 𝗳𝘂𝗻𝗰𝗶𝗮𝗿𝗮 (𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝗿𝗲) 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗶𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝘂𝗹 𝘂𝗻𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲 𝗶𝗻𝗱𝗶𝘃𝗶𝗱𝘂𝗮𝗹𝗮 (exemplu - Nr. cartii funciare este de tipul 1234-C1-U1). Acesta se poate obtine online, https://epay.ancpi.ro/epay/SelectProd.action?prodId=1420
𝗖𝗼𝗽𝗶𝗮 𝗰𝗮𝗿𝘁𝗶𝗶 𝗳𝘂𝗻𝗰𝗶𝗮𝗿𝗲 𝗰𝗼𝗹𝗲𝗰𝘁𝗶𝘃𝗲 – nr. cartii funciare colective este 1234-C1. Se obtine fizic de la ANCPI. 𝗔𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲 Extrasul de carte funciara pentru teren (exemplu, nr. cartii funciare 1234) nu este considerat carte funciara colectiva si nu poate fi luat in considerare.
Extrasul de carte funciara pentru teren poate fi incarcat daca se doreste instalarea sistemului fotovoltaic pe teren (in plus fata de extrasul de carte funciara pentru imobil si copia cartii funciare colective).

Cum se verifica certificatul de atestare fiscala emis de ANAF?

𝗦𝗲 𝘃𝗲𝗿𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮 𝗱𝗮𝗰𝗮 𝗰𝗲𝗿𝘁𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝘁𝘂𝗹 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗲𝗺𝗶𝘀 𝗽𝗲 𝗻𝘂𝗺𝗲𝗹𝗲 𝘀𝗶 𝗖𝗡𝗣-𝘂𝗹 𝘀𝗼𝗹𝗶𝗰𝗶𝘁𝗮𝗻𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶.
Adresa mentionata pe certificatul ANAF este adresa domiciliului fiscal si poate fi diferita de adresa de domiciliu mentionata in cartea de identitate.

Pentru persoanele fizice, certificatul de atestare fiscala ANAF are valabilitate 90 de zile, iar pentru unitatile de cult are valabilitate 30 de zile.

Se va avea in vedere sa nu fie inscrise sume la sectiunea 𝘈. 𝘖𝘣𝘭𝘪𝘨𝘢𝘵𝘪𝘪 𝘧𝘪𝘴𝘤𝘢𝘭𝘦 𝘴𝘪 𝘢𝘭𝘵𝘦 𝘰𝘣𝘭𝘪𝘨𝘢𝘵𝘪𝘪 𝘣𝘶𝘨𝘦𝘵𝘢𝘳𝘦. Nu se accepta certificate de atestare fiscala ANAF cu datorii, la care se anexeaza dovada platii. Conform dispozitiei de analiza transmise instalatorilor in sesiunea 2023, in situatia in care sunt prevazute obligatii de plata restante la sectiunea A, iar valoarea acestora este mai mica sau egala cu totalul inscris la sectiunea B. Sume de rambursat / restituit, se va considera ca solicitantul nu are obligatii de plata restante.

Ce se intampa daca apare mentionat un CUI/ CIF pe certificatul ANAF?

In cazul in care pe certificatul emis de ANAF este mentionat si un CUI/CIF, 𝘀𝗲 𝘃𝗼𝗿 𝘀𝗼𝗹𝗶𝗰𝗶𝘁𝗮 𝗰𝗹𝗮𝗿𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝗿𝗶 𝘀𝘂𝗽𝗹𝗶𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿𝗲. In primul rand, se va solicita 𝙘𝙤𝙥𝙞𝙚 𝘾𝙐𝙄 / 𝘾𝙄𝙁 𝙙𝙞𝙣 𝙘𝙖𝙧𝙚 𝙨𝙖 𝙧𝙚𝙞𝙖𝙨𝙖 𝙖𝙙𝙧𝙚𝙨𝙖 𝙨𝙚𝙙𝙞𝙪𝙡𝙪𝙞 𝙨𝙤𝙘𝙞𝙖𝙡.
 Daca sediul social este la alta adresa decat cea de implementare, criteriul de eligibilitate privind desfasurarea activitatilor economice la adresa este indeplinit.
 Daca la 𝙖𝙙𝙧𝙚𝙨𝙖 𝙙𝙚 𝙞𝙢𝙥𝙡𝙚𝙢𝙚𝙣𝙩𝙖𝙧𝙚 𝙚𝙭𝙞𝙨𝙩𝙖 𝙨𝙚𝙙𝙞𝙪 𝙨𝙤𝙘𝙞𝙖𝙡 / 𝙥𝙪𝙣𝙘𝙩 𝙙𝙚 𝙡𝙪𝙘𝙧𝙪, solicitantul trebuie sa faca fie 𝗱𝗼𝘃𝗮𝗱𝗮 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗼𝗿𝗶𝘇𝗮𝗿𝗶𝗶 𝘀𝗲𝗽𝗮𝗿𝗮𝘁𝗲 (2 bransamente, 2 contracte incheiate cu furnizorul de energie), fie 𝗱𝗼𝘃𝗮𝗱𝗮 𝗰𝗮 𝗹𝗮 𝗮𝗱𝗿𝗲𝘀𝗮 𝗱𝗲 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿𝗲 𝗻𝘂 𝘀𝗲 𝗱𝗲𝘀𝗳𝗮𝘀𝗼𝗮𝗿𝗮 𝗮𝗰𝘁𝗶𝘃𝗶𝘁𝗮𝘁𝗶 𝗲𝗰𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶𝗰𝗲 (“adresă de la institutiile abilitate conform careia la respectiva adresa nu se desfasoara activitati economice”, certificat contatator recent, dovada radierii, etc.).
 Documentele trebuie sa demonstreze ca la data inscrierii in aplicatia informatica nu se desfasoara activitati economice la adresa de implementare. 𝗠𝗼𝗱𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗮𝗱𝗿𝗲𝘀𝗲𝗶 𝘀𝗲𝗱𝗶𝘂𝗹𝘂𝗶 𝘀𝗮𝘂 𝗮 𝗽𝘂𝗻𝗰𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗱𝗲 𝗹𝘂𝗰𝗿𝘂, 𝗿𝗮𝗱𝗶𝗲𝗿𝗲𝗮 𝘀𝗼𝗰𝗶𝗲𝘁𝗮𝘁𝗶𝗶, etc. 𝗱𝘂𝗽𝗮 𝗶𝗻𝘀𝗰𝗿𝗶𝗲𝗿𝗲𝗮 𝗶𝗻 𝗮𝗽𝗹𝗶𝗰𝗮𝘁𝗶𝗮 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝘁𝗶𝗰𝗮 𝗻𝘂 𝘀𝘂𝗻𝘁 𝗮𝗰𝗰𝗲𝗽𝘁𝗮𝘁𝗲.

Este eligibil proiectul daca am viza de flotant la adresa imobilului unde doresc sa il implementez?

Nu. Este nevoie ca adresa de domiciliu sa coincida cu cea de implementare. Viza de flotant stabileste resedinta, nu domiciliul.  

Am beneficiat de finantare prin programul Casa Verde 2019 sau 2021 pentru un imobil. Adresa de domiciliu este la un alt imobil. Ma pot inscrie in programul Casa Verde 2024?

25.09.2024 Conform Ghidului publicat in Monitorul Oficial, NU este eligibil solicitantul care a mai beneficiat sau urmeaza a beneficia de finantare, in baza unei cereri/solicitari aprobate de AFM, pentru achizitia de panouri fotovoltaice in cadrul programelor derulate de AFM. In schimb, daca un beneficiar are un sistem fotovoltaic instalat prin Casa Verde 2019 sau 2021, dar detine un alt imobil in co-proprietate, co-proprietarul se poate inscrie in programul Casa Verde 2024 (respectand restul criteriilor de eligibilitate).





 
 
bottom of page