NOUTĂȚI CASA VERDE 2024
Ministrul Mediului a anunțat depunerea dosarelor CASA VERDE 2024, începând cu 27 Septembrie. Se vor finanța cu 30.000 de lei/ proiect instalații fotovoltaice de minim 3 kWp cu acumulatori de minim 5 kWh.
Peste 67.000 de sisteme fotovoltaice vor fi finantate, conform ultimelor declarații ale Ministrului Mediului,
din 29 august 2024
PREGĂTIȚI-VĂ PENTRU LANSAREA PROGRAMULUI
-
Obțineți documentele din timp!
-
Ca în sesiunea 2023, și în sesiunea Casa Verde 2024 - beneficiarii se vor înscrie SINGURI (nu prin instalator ca în editiile 2019 si 2021) în aplicația informatică a AFM pentru rezervarea sumelor, conform calendarului stabilit de AFM.
-
Calendarul estimativ pentru inscrierea beneficiarilor in cadrul Programului Casa Verde Fotovoltaice:
(Sursa: https://www.afm.ro/media_evenimente_2024_08_29.php).
-
27 septembrie: Regiunea Nord-Vest (judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş)
-
30 septembrie: Regiunea Centru (judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu)
-
1 octombrie: Regiunea Nord-Est (judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui)
-
2 octombrie: Regiunea Sud-Est (judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Tulcea și Vrancea)
-
3 octombrie: Regiunea Sud-Muntenia (judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman)
-
4 octombrie: Regiunea București-Ilfov (Bucuresti si judetul Ilfov)
-
7 octombrie: Regiunea Sud-Vest Oltenia (judeţele Dolj, Gorj, Olt, Mehedinţi, şi Vâlcea)
-
8 octombrie: Regiunea Vest (judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş)
-
9 octombrie: Unități de cult.
DOCUMENTE NECESARE
Incă nu a fost publicată varianta finală a ghidului de finanțare în Monitorul Oficial, dar dacă sunteți interesați să vă înscrieți, vă recomandăm să obțineți și să pregătiți din timp următoarele documente:
-
Act de identitate solicitant (adresa din cartea de identitate trebuie sa coincida cu adresa imobilului unde se doreste implementarea). Nu se accepta viza de flotant la adresa. Termenul de schimbare a cartii de identitate este de 10 zile lucratoare de la depunerea documentelor la Directia de Evidenta Populatiei. Daca in CI nu este mentionata adresa completa (cu strada si / sau numar), este necesar sa solicitati o adeverinta de nomenclatura stradala de la Primarie. Vezi model nomenclator.
-
Extras de carte funciara din care sa rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului constructie pe care se va implementa proiectul (este valabil 60 zile de la emitere). Se poate obtine online si costa 20 lei https://epay.ancpi.ro/epay/SelectProd.action?prodId=1420
-
Certificat de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis pe numele solicitanului, de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice (este valabil 90 zile de la emitere). Se poate obtine online de la ANAF www.anaf.ro (daca aveti SPV) sau fizic de la ANAF.
-
Certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala aveti domiciliul (este valabil 30 zile de la emitere). Unele primarii elibereaza acest document online.
-
Daca adresa din CI este scrisa diferit fata de cea din extrasul de carte funciara (de exemplu lipseste strada, numarul, etc), trebuie sa obtineti o adeverinta de la primarie care sa ateste adresa la care locuiti si sa mentioneze numarul cartii funciare.
-
Copia cartii funciare colective, doar pentru imobilele tip duplex. Important! Este necesara copia cartii funciare colective, nu extras de carte funciara pentru teren. Exemplu: pentru un imobil unitate individuala cu nr. Cartii funciare 1234-C1-U1 trebuie sa se obtina copia cartii funciare colective nr. 1234-C1.
Documentele de mai sus trebuie sa fie in termen de valabilitate la data inscrierii in aplicatia informatica.
INTREBĂRI FRECVENTE
Pentru persoanele interesate de inscrierea in Programul Casa Verde 2024, am pregatit o lista de intrebari si raspunsuri privind criteriile de eligibilitate, pe baza Ghidului de finantare publicat in dezbatere.
01
Cei care au instalat deja un sistem fotovoltaic instalat (achizitionat cu fonduri proprii sau prin sesiunile precedente Casa Verde) pot accesa fonduri doar pentru acumulatori in sesiunea Casa Verde 2024?
Conform Ghidului aflat in dezbatere publica, nu se vor finanta doar baterii pentru cei care au deja un sistem fotovoltaic instalat. Se vor finanta sisteme complete, instalatie fotovoltaica si acumulatori.
02
Am un proiect aprobat in cadrul sesiunii Casa Verde 2023, dar pe care nu l-am implementat. Pot renunta la acest proiect si sa ma inscriu in cadrul sesiunii Casa Verde 2024?
Nu. Conform Ghidului, nu este eligibil solicitantul sau coproprietarii/devălmaşii care a/au mai beneficiat sau urmează a beneficia de finanțare, în baza unei cereri/solicitări aprobate anterior de AFM, pentru un imobil înscris în aceeași carte funciară, ca cel pentru care solicită finanțare.
03
Daca am beneficiat de finantare intr-o sesiune Casa Verde, pot eu sau co-proprietarul sa ma inscriu in programul Casa Verde 2024?
Nu. Nu sunt eligibili solicitantii sau coproprietarii care au mai beneficiat – sau care urmeaza a beneficia de finantare (au dosar aprobat in sesiunea Casa Verde 2023, de exemplu) pentru achizitia de sisteme fotovoltaice pentru un imobil inscris in aceeasi carte funciara ca cel pentru care solicita finantare.
04
Este eligibil proiectul daca am viza de flotant la adresa imobilului unde doresc sa il implementez?
Nu. Este nevoie ca adresa de domiciliu sa coincida cu cea de implementare. Viza de flotant stabileste resedinta, nu domiciliul.
05
Mi-am schimbat numele, astfel ca in cartea de identitate apare numele nou, iar in extrasul de carte funciara, numele vechi. Pot solicita finantare?
Desigur. Este necesar sa anexati documentul justificativ pentru schimbarea numelui (copie certificat casatorie, decizie divort, etc.) la copia actului de identitate.
06
Ce document trebuie sa obtin de la ANAF?
Este nevoie sa obtineti certificatul de atestare fiscala (fara datorii catre bugetul de stat) de la ANAF. Nu se accepta adeverinta de venit ANAF, cazier fiscal sau orice alt document emis de ANAF. Pentru persoanele fizice, certificatul de atestare fiscala ANAF are valabilitate 90 de zile si se poate emite fizic, la Ghiseu, sau cu semnatura electronica, in SPV (Spatiul Virtual). Daca se obtine electronic, documentul se va incarca in forma originala, cu semnatura electronica. Daca se obtine fizic, documentul se va scana fata-verso la o rezolutie buna.
07
Casa mea face parte dintr-un sir de case (case insiruite). Este eligibil proiectul?
Daca exista o carte funciara colectiva cu mai mult de 2 unitati locative, atunci proiectul nu este eligibil. Se accepta doar proiecte in care sunt maxim 2 unitati locative (duplex). In general, pentru un imobil inscris intr-o carte funciara cu numar de tipul xxxx-C1-U2, este necesara copia cartii funciare colective.
08
La adresa de implementare se desfasoara activitati economice. Ma pot inscrie in program?
Conform ghidului, nu sunt eligibile proiectele in care imobilul pe care se implementeaza este afectat de sarcini in favoarea unei persoane juridice sau entitati economice care desfasoara activitati economice, sau daca este inregistrat ca sediu sau punct de lucru al unei entitati care desfasoara activitati economice. Poate fi eligibil solicitantul care prezinta dovada contorizarii separate sau adresa de la institutiile abilitate, conform careia, la adresa de implementare nu se desfasoara activitati economice.
09
Am ipoteca imobiliara pe imobil. Pot solicita finantare?
Da.
10
Constructia apare cu alta destinatie in cartea funciara (ex. constructive industriala, hala, casa de vacanta, centru cultura, centru edilitar, anexa etc.) Pot beneficia de finantare?
Nu. Conform ghidului acestei sesiuni, din cartea funciara trebuie sa reiasa faptul ca imobilul are destinatia "doar pentru locuinta sau anexele care o deservesc". Daca in extrasul de carte funciara figureaza doar o constructie cu destinatia “anexa”, dosarul nu este eligibil.
11
In extrasul de carte funciara apar sarcini in favoarea unor persoane fizice (ex. ipoteca, uzufruct viager, habitatie, etc.). Ma pot inscribe in programul Casa Verde?
Da. Imobilul nu trebuie sa fie afectat de sarcini in favoarea unor persoane juridice sau entitati economice care desfasoara activitati economice.
12
Conform extrasului de carte funciara, dreptul de proprietate asupra casei este inscris provizoriu in cartea funciara. Pot solicita finantare?
Nu. Conform Ghidului, nu este eligibil solicitantul al carui drept de proprietate asupra imobilului constructie si/sau teren este inscris provizoriu in cartea funciara.
13
Vreau sa instalez sistemul fotovoltaic pe teren. Am un teren intabulat, dar locuinta nu este intabulata. Pot sa beneficiez de finantare?
Nu. Chiar daca se doreste instalarea pe teren, tot trebuie indeplinita conditia de a avea o constructie intabulata cu destinatia exclusiv locuinta.
14
Sunt proprietarul unui case intabulate, dar doresc sa implementez proiectul pe teren. Terenul, insa, apartine Primariei. Sunt eligibil?
Da, daca aveti drept de folosinta asupra terenului. Conform Ghidului, in cazul in care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveste constructia se amplaseaza pe teren, solicitantul trebuie sa fie proprietar sau sa aiba drept de folosinta si asupra imobilului-teren.
15
Este nevoie sa obtin documentele si pe numele co-proprietarului?
Nu. Documentele de inscriere trebuie obtinute doar pentru solicitant, nu si pentru eventualii coproprietari. Conform propunerii de Ghid, nu se mai solicita acordul / declaratia coproprietarului.
16
Suntem mai multi coproprietari. Cine ar trebui sa solicite finantarea?
Solicitantul ar trebui sa fie, pe langa proprietar / co-proprietar al imobilului, si titular al contractului de energie, intrucat procedura de racordare a sistemului fotovoltaic la reteaua nationala se va realiza in numele acestuia. Daca inscrierea se realizeaza de catre unul dintre proprietari care nu este si titular al contractului de energie, pana in momentul implementarii trebuie sa se realizeze preluarea contractului de energie de catre beneficiarul finantarii.
17
Daca am drept de uzufruct asupra imobilului constructie, pot solicita finantare?
Nu. Simplul drept de uzufruct nu confera titularului si drept de proprietate. Dosarul trebuie depus de catre nudul proprietar (cel care figureaza in extrasul de carte funciara la Cap. Proprietari si Acte). Uzufructuarul va figura la Cap. Sarcini.
18
Daca sunt mostenitor al imobilului pe care doresc implementarea proiectului, pot solicita finantare in cadrul Programului?
In cazul mostenirii, pentru imobilele in care este inscris in cartea funciara defunctul, este necesara dezbaterea succesiunii si inscrierea mostenitorilor in cartea funciara, ca noi proprietari. Analiza documentelor se va efectua prin verificarea tuturor criteriilor din ghidul de finantare, raportat la proprietarii (mostenitorii) din extrasul carte funciara.
19
Daca proprietar al imobilului pe care se doreste implementarea proiectului este un minor, cine se inscrie in aplicatie si ce documente trebuie depuse?
Raspuns AFM 2023: In situatia in care proprietarul imobilului pe care se doreste implementarea proiectului este un minor, acesta va fi reprezentat de catre parinte sau tutore, dupa caz. In aplicatie, se va depune certificatul de nastere al minorului sau actul de instituire al tutelei, in functie de situatie. Totodata, certificatele de atestare fiscala prevazute trebuie emise pe numele minorului.
DESPRE ROMSIR
ROMSIR este o afacere de familie, fondată în 1994, activând în domeniul electronicii. In 2007 am făcut primul pas spre tehnologia verde, instalând primul sistem fotovoltaic. De atunci, am acumulat o vastă experiență, depășind provocările domeniului, investind în instruirea constantă și concomitentă cu apariția noilor tehnologii. Sistemele noastre fotovoltaice sunt executate cu responsabilitate, seriozitate și profesionalism, de către angajații nostrii.
Experienta
Anul acesta împlinim 30 de ani de experiență în electronică și energie regenerabilă, din care 17 de la primul sistem fotovoltaic instalat.
In ultimii ani, am instalat și pus în funcțiune peste 12.000 de sisteme fotovoltaice rezidentiale și comerciale în toată țara.
Investitii
Am perfecționat un 𝗰𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗱𝗲 𝗺𝗼𝗻𝗶𝘁𝗼𝗿𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲 ș𝗶 𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗻𝗮𝗻ță 𝗽𝗿𝗲𝘃𝗲𝗻𝘁𝗶𝘃ă. In vederea eficientizării operațiunilor, am continuat investițiile în 𝗺ă𝗿𝗶𝗿𝗲𝗮 𝗳𝗹𝗼𝘁𝗲𝗶, 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝗿𝗲𝗮 𝘂𝗻𝘂𝗶 𝗻𝗼𝘂 𝘀𝗽𝗮ț𝗶𝘂 𝗱𝗲 𝗱𝗲𝗽𝗼𝘇𝗶𝘁𝗮𝗿𝗲 și a unui 𝗮𝘁𝗲𝗹𝗶𝗲𝗿 𝗱𝗲 𝘀𝗲𝗿𝘃𝗶𝗰𝗲. Menținem constant un 𝘀𝘁𝗼𝗰 𝗱𝗲 𝗽𝗲𝘀𝘁𝗲 𝟭𝟬.𝟬𝟬𝟬𝗸𝗪𝗽 pentru a răspunde prompt solicitărilor din piață.
Echipe
Avem 𝟱𝟬 𝗱𝗲 𝗲𝗰𝗵𝗶𝗽𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗽𝗿𝗶𝗶 pe care le instruim constant în learning center-ul dezvoltat de inginerii ROMSIR pentru formarea continua a angajatilor. Echipa de la birou, formata din 30+ colegi, acorda prompt sprijinul necesar in toate etapele implementarii proiectului dvs., de la ofertare la obtinere certificat de racordare prosumator, suport tehnic sau monitorizare.
Ne păstrăm angajamentul de a implementa toate proiectele Casa Verde cu profesionalism și responsabilitate, așa cum am facut-o până acum, pentru toți cei 12.000 de clienți care ne-au ales.
ISTORIC CASA VERDE - ROMSIR
Sesiunea 2019
2.100+ sisteme instalate
7.600+ kWp instalați
Toti beneficarii au fost instalați
Sesiunea 2021
3.800+ sisteme instalate
18.000+ kWp instalați
Toti beneficarii au fost instalați
Sesiunea 2023
4.000+ sisteme instalate
20.700+ kWp instalați
peste 95% de proiecte finalizate
In niciuna dintre sesiunile programului Casa Verde niciun client ROMSIR nu a pierdut finantarea. Toate cele peste 50 de echipe proprii sunt pe teren in fiecare zi, instaland sisteme fotovoltaice sigure.